מה עושים עם הילדים בשבת? שאלת השאלות! במיוחד בימי החורף.

מה שהכי עובד לי עם הילדים שלי, זה ללכת לאיזו חורשה או יער. עדיף לא ביום גשום. אם יש יער צפוף עם נוף עצים נמוך יחסית – זה עדיף כי אז אולי הקרקע תהיה פחות בוצית ורטובה.

הרעיון הוא פשוט לשהות בטבע כמה שעות.
אפשר גם לקרוא לזה "בית בטבע".

כמה נקודות חשובות כדי שזה יהיה בילוי מוצלח:

1. לתאם ציפיות – להסביר לילדים שאין אטרקציות חיצוניות. אין מתקני משחקים וגם לא מסלול הליכה ארוך. העניין יבוא מתוך הטבע עצמו, וייקח קצת זמן לגלות אותו. זה היופי – לעודד סקרנות ויצירתיות.

2. לבוא מוכנים עם ציוד מתאים לשהייה של כמה שעות – ביגוד חם. בגדים להחלפה. אמצעים להדלקת אש. כלי בישול ואוכל – סאג', משטח חיתוך וכו'.

3. להביא ציוד ליצירה ובנייה – סכינים, מספריים, חבלים, מסור עץ וכו' – ככה תוכלו לבנות נדנדות, ערסלים, סולמות וכו'… באמת שלא חייבים להיות בעשיה, אבל לפעמים נדנדה פשוטה ממש תשדרג את החוויה, בתנאי שהילדים יקחו חלק פעיל בבניה.

4. למצוא מקום נוח ונעים ביער – לא פרוץ מדי לרוחות, אבל גם לא חסום מדי מהשמש. ביום חורף קר כל קרן שמש היא אוצר!

5. להקדיש זמן לביסוס תחושת הבית מיד כשמגיעים. זה חשוב מאד – פרסו את המחצלת, תלו תיקים עם אוכל על העצים (בגלל נמלים וחרקים), נקו וסדרו את המרחב. אל תמהרו להתחיל בפעילות. הכי טוב זה לשתות תה בניחותא ולאכול משהו קטן כדי להרגיש ממש בבית. אחרי התה והעוגיות, אפשר לצאת לתור את הסביבה הקרובה, לאסוף אבנים ולבנות מקום למדורה, לאסוף ענפים יבשים, ומשם כבר להמשיך לזרום עם מה שבא לילדים לעשות.

חשוב מאד לא להתאמץ להפעיל אותם, אלא לתת להם להתרגל למקום בזמן שלהם, ומשם לתת להם למצוא לעצמם את התעסוקה. אם הם לא מצליחים למצוא רעיונות משלהם אז אפשר לתת להם רעיון התחלתי למשהו שביכולתם לעשות לבד, ומשם לתת להם להמשיך לבד. לדוגמא: המשחק הזה שמדלגים בין מקלות ששמים במרווחים הולכים וגדלים על האדמה. או לבנות מגדל אבנים, או למצוא עלים בכמה שיותר צבעים וכו'תהנו!

בתמונה: אני נח בשכיבה על מצע של עשב רך, בזמן שנגה וסוף בונים מענפים גשר שיעזור להם לחצות את הים הסוער…

You are currently viewing אז מה עושים עם הילדים בשבת?

כתיבת תגובה