"זר לא יבין זאת"…

מי באמת יכול להבין כמונו את מה שעברנו שם – בלבנון, בג'נין, בעזה או באיזה מבצע חשאי בעומק מדינת אויב? מי יוכל להבין איך זה להיות בתוך אירוע קיצון כמו אסון המסוקים, או ה- 7 באוקטובר 2023? ואולי הקושי הוא דווקא עם חווית חיים של "היה לי מזל, יש אחרים שחטפו יותר. אין לי שום זכות להתלונן".

אז מה? נשתוק ונשמור בפנים? נדבר את זה כל היום עם עצמנו בפנים בלופים של מחשבות מטרידות? אנחנו כבר מבינים שהכאב לא הולך לשום מקום ורק נשאר בגוף. כבר עשינו דוקטורט ב"לבד" אבל ברגעי הכנות עם עצמנו אנחנו מבינים שזה לא באמת עזר…

פעילות של עיבוד חוויות לחימה היא פעילות שאנחנו עושים בקבוצה. למה בקבוצה? כי "חאלס לבד"! בקבוצה של לוחמים כמונו, גם אם לא בדיוק כמונו, אפשר להרגיש את הביחד. אפשר לשתף בשפה צבאית עם ראשי-תיבות שלא צריך לפרש. גם אם לא כולם היו באותו אירוע או באותה גזרה, הם מבינים את ההבדל בין פצמ"ר לנ"ט, גם בר"ת וגם באיך שזה מרגיש… בקבוצה כזו אפשר לשתף: "דיווחתי בקשר על פרחים והרדופים" וכולם יתחברו לכאב. אף אחד לא יחשוב שאתה מדבר על קניות במשתלה.

מה עושים בפעילות עיבוד חוויות לחימה?

מאפשרים "ונטילציה מוחזקת" באמצעות שיתוף עם גבולות מוגדרים. ההקשבה לחוויות של "אחרים כמוני" מנרמלת את החוויה מהמימד האישי "רק לי זה קרה / הייתי שם לבד / זה הגיע לי כעונש" למימד הקבוצתי, במובן של "צרת רבים – היא נחמה, פשוט נחמה". והחלק הכי חשוב – להקנות למשתתפים כלים פרקטיים לאיתור ערוצי החוסן שלהם וחיזוק המשאבים הקיימיים והעומדים לרשותם, וגם איך להשתמש בהם. לחבר אותם לחיים, לויטליות, וליכולת שלהם לחזק את עצמם, יחד עם הלגיטימציה להעזר באחרים ולפנות לעזרה מקצועית, או למסלולי הכרה לעזרה מתמשכת דרך משהב"ט או בט"ל.
במפגשים נשלב כלים מעשיים לויסות באמצעות הגוף, הרגש והשכל, יחד עם תירגולי מיינדפולנס.

פורמטים אפשריים למפגשי עיבוד:

מפגש חד-פעמי של כ-4 שעות:

במפגש חד-פעמי נתרכז בעיקר בנירמול של החוויה ללא ירידה לפרטים וללא שיתופים מפורטים. מטרת המפגש היא לאפשר חוויה של "ביחד" ושותפות גורל ע"מ להפיג את תחושת הבדידות. נחזק את הלגיטימציה לבקש ולקבל עזרה מאחרים, ונתמקד במשאבים, בחוסן האישי, בתחושת המסוגלות ובאמון ביצירת קשרים.

סדרת מפגשים – בין 6-10 מפגשים

בנוסף על התכנים של המפגש החד-פעמי, בסדרת מפגשים נוכל יותר להעמיק. בחלק הראשון של הסדרה נעסוק בהעמקת האמון בקבוצה, בהקניית שיח-מעגלי ובשיתופים שילכו ויעמיקו עם הזמן. בהמשך יעלו יותר סיפורים אישיים דרך יצירת ציר-זמן אישי וקבוצתי. נעמיק בכלי החוסן ובמשאבים באמצעות מודלים כמו: גש"ר מאח"ד, סיפור בשישה חלקים, וכלים להתמודדות בעתיד עם אירועי קיצון כמו מודל מעש"ה וכו'. בסדרת מפגשים יש לנו הזדמנות להקדיש זמן גם לתהליך הפרידה מהקבוצה כמודלינג לפרידה בריאה בחיים.
את המפגשים נשאף לקיים בטבע, ככל שמזג האוויר מאפשר. סביב המדורה, על חוף הים, או ביער.

מסע מרוכז של 3-4 ימים

המסע אינו מסע של הליכה מרובה ואתגרים פיזיים קשים, אלא מסע רגשי שמתקיים בחלקו בטבע, והטבע מגוייס לתהליך עפ"י מתודות של "טבע תרפיה". במסע בטבע נוכל לשלב תרגילים המשלבים את הטבע ומאפשרים שיקוף והשלכה, יחד עם חיבור למשאבים: איזון אבנים, מקלחת יער, התבודדות, בית בטבע וכו'.
במסע נרכז את כל התכנים שפורטו לעיל, יחד עם שמירה על מסגרת והתאמה למשך המסע ולהרכב הקבוצה. כשבועיים לאחר המסע נקיים עוד מפגש של 3 שעות לעיבוד חוויות המסע והשפעותיו על החיים בשגרה.

יחידת ההנחיה:

את המפגשים אני מנחה בד"כ עם מנחה-שותף (הנחייה ב- co) יחד עם מנחה שהוא פסיכותרפיסט, עו"ס או פסיכולוג, תלוי בהרכב הקבוצה ובמספר המשתתפים. ישנם מפגשים שאני מנחה לבד.

לפרטים נוספים, קבלת הצעת מחיר והתאמה אישית של המענה צרו איתי קשר ונדבר.